És íme: a híres Scenic , az ötödik testvér. Itt fedezhetjük fel leginkább az embereket olyannyira megosztó, a három- és ötajtósokon megismert hátsó formavilág újbóli megjelenését. A vitatott vonalak maximálisan 480 literes csomagteret rejtenek, amit a hátsó lábtér 226 milliméteresre növelésével 430 literesre csökkenthetünk. Az 1,4 négyzetméteres, furcsán ívelő szélvédő és az opciós, 1,6 négyzetméteres tetőablak által világosított utastérben 91 liternyi rakodórekeszt rejtettek el, úgyhogy ember legyen a talpán, aki elpakolt apróságait szükség esetén azonnal megtalálja.
A már ismert dupla padlólemezben az előző Scenicben a hátsó utasok lábánál helyeztek el rekeszeket. Ezt később átvették az új Megane-ban is, az első lábtérbe helyezve. Az új Scenic mindkét elődjétől megkapta örökségét, így már négy, padló alá rejtett üreg vár elrejtendő tárgyaink befogadására. Az örökség mégsem teljes; néhol a Renault hasonló kategóriájú autóiban eddig még soha sem látott megoldásokat alkalmaztak. A legszembetűnőbb újítás a középkonzol-műszerfal párost érintette.
A számítógépek által nyújtott információkat egy vitatható használati értékkel rendelkező, sok fontos jelzést kissé fakón megjelenítő, középre helyezett digitális kijelzőegységről olvashatjuk le. Ez alatt a megszokott formátumú szellőztető egység, majd a rádió, mellettük kártyaolvasó és indítógomb, végül a váltókar helyezkedik el. A váltókar, amelynek váltáskomfortja sokkal jobb, mint az előző Scenicé, sajnos még így is elmarad a többi Megane padlón elhelyezett botjától. Mindenhová elsőre betalálni, de nincs meg az a magabiztos érzés, mint a többieknél.
Két jelentős újításról érdemes még szólni. Az egyik az elektromos parkolófék, a másik a bajuszkapcsolók kivitelezése: kicsik, szépek, praktikusak, de határozott mozdulatokhoz szokott embereknek gondot jelentő kezeléssel párosulnak. De lássuk a kéziféket, melyre a Renault mérnökei méltán büszkék, elvégre eddig csak magasabb kategóriájú autóikba építettek hasonlót. Indításkor felirat figyelmeztet a fék aktív állapotára, a kuplung felengedésekor ideális esetben a kioldásról kapunk információt, majd a szerkezet minden motorleállítás alkalmával újra rögzíti az autót. Nekem nem mindig működött pontosan, de ez inkább a helytelen kezelésből adódhatott, a használati utasításban utána járva bizonyára orvosolható a probléma.
Mit és mennyiért nyújt a Scenic? Az alapokat az 1,4-es, 16 szelepes, 98 lóerős, valamint az 1,5-ös, 80 lóerős dCi képezik sorrendben 3 900 000 és 4 290 000 forintos árral. Innen a megszokott motorok és felszereltségek közül választhatunk, de 2004 közepétől akár 2 literes, 165 lóerős turbóval erősített változatban is megrendelhetjük új Scenicünket. Mivel a mostantól megvásárolható autók közül igazi újdonságnak ez a típus mutatkozott, a kipróbálásra felajánlott változatok közül egy 136 lóerős, Dynamique felszereltségűt választottam.
|